Oversigt over klagemuligheder for forbrugeren findes her

Som forbruger har du mulighed for at klage over varer, tjenesteydelser og markedsføring. Kan du og den erhvervsdrivende ikke finde en løsning, kan du gå videre med sagen og klage til enten Mæglingsteamet for Forbrugerklager, Forbrugerklagenævnet eller til et af de private klage- og ankenævn, der tager sig af forbrugerklager.


Forbrug.dk
 er en central dansk forbrugerportal, som har til formål at støtte og informere danske borgere inden for forbrugerområdet. Websitet tilbyder omfattende rådgivning om forbrugerrettigheder, klageprocesser og forskellige praktiske forbrugertemaer.


Forbrugerombudsmanden
er en dansk myndighed der fører tilsyn med markedsføring og forbrugerbeskyttende regler. Websitet indeholder information om seneste pressemeddelelser, klageretningslinjer og vejledninger om emner som spamforbud og prismarkedsføring.


Forbrugerrådet Tænks
 hjemmeside,  fokuserer på forbrugertests, forbrugerrettigheder og vigtige forbrugertemaer. Websitet tilbyder grundige og uafhængige tests af forskellige produkter.


Nævnenes Hus
 er en dansk institution, der håndterer klager og afgørelser inden for forskellige områder som miljø, energi og forbrugerklager. Organisationen tilbyder information om klageprocessen og har en oversigt over de forskellige nævn, man kan henvende sig til.


Forbruger Europa
 er en organisation, der hjælper forbrugere med rettigheder og klager ved køb over grænserne i EU, Norge og Island. De tilbyder gratis hjælp og rådgivning til forbrugere, særligt ved problematiske køb og situationer som uventede regninger fra udenlandske tjenester.


Europa-Kommissionen her kan du finde information om dine forbrugerrettigheder og hvordan du kan håndtere klager i EU.

 

Her kan du udfolde og få hjælp til boligsøgning og rådgivning, hvis du oplever problemer med dit lejemål.


LLO (Lejernes Landsorganisation) https://llo.dk er en organisation, der hjælper lejere i Danmark. De tilbyder rådgivning og støtte til personer, der bor i forskellige typer lejeboliger, herunder private og almene udlejningsboliger, andelsboliger, ungdoms- og ældreboliger samt erhvervslejemål.  Organisationen yder følgende tjenester:

  1. Juridisk rådgivning om lejeretlige problemstillinger og løsninger.
  2. Sagsførelse: For medlemmer kan LLO føre sager på deres vegne, hvis det er nødvendigt. Det koster som udgangspunkt et medlemskab af LLO.
  3. Interessevaretagelse: Gennem medlemskab bidrager man til at forbedre forholdene for alle lejere i Danmark.

LLO arbejder for at beskytte lejeres rettigheder og forbedre deres vilkår på boligmarkedet.

Der kommer  mere om Lejelejlighedssøgning her
Bl.a. DRC boligrådgivning

Gældsrådgivning

Tænks gældsrådgivning
Gratis rådgivning om gæld og økonomi hos Tænk. Findes i flere byer i Danmark. Har du gæld, økonomiske bekymringer og lav indkomst, kan vi hjælpe dig med at få overblik og en plan for fremtiden. Rådgivningen er fortrolig.
https://gaeld.taenk.dk
https://gaeld.taenk.dk/adresser-og-aabningstider

Den sociale gældsrådgivning
Gældsrådgivningen er en organisation med kontorer i Horsens, København og Aarhus. De tilbyder
gratis rådgivning til udsatte borgere med økonomiske udfordringer.
https://www.socialeretshjaelp.dk/gaeldsraadgivning/

Frelsens hærs gældsrådgivning
Frelsens hær er en international kristen bevægelse, der bl.a. tilbyder gældsrådgivning for alle.
https://www.frelsenshaer.dk/hjaelp/gaeldsraadgivning/

Kolding Kommune og borgerservice

https://byliv.kolding.dk/aktiviteter 
ByLivKolding har siden 2008 været fællessekretariat for boligsociale helhedsplaner, der dækker hele byen. Et samarbejde mellem ALFABO, AAB Kolding, Boligselskabet Kolding og Kolding Kommune. Her på siden finder du en oversigt over de forskellige aktiviteter, som er en del af den boligsociale helhedsplan.

Borgerrådgiver:
Hos borgerrådgiver ( https://www.kolding.dk/om-kommunen/borgerraadgiver ) kan du få hjælp til at forstå en afgørelse fra kommunen eller finde ud af, hvordan du går videre med en konkret sag. Til gengæld kan borgerrådgiveren hverken ændre en konkret afgørelse eller tage stilling til det faglige indhold i en beslutning. Her skal du fortsat gå igennem det etablerede klagesystem.

Tidsbestilling til Borgerservice – Kolding kommune
https://selvbetjening.kubedata.dk/kolding/portal

 Andre kommuner:

Find din borgerådgiver i din kommune
En borgerrådgiver er en neutral og uafhængig person ansat af kommunalbestyrelsen, som kan rådgive og vejlede dig i forhold til klagemuligheder og regler for sagsbehandling inden for kommunens områder. Formålet er, at du bliver hørt, får en respektfuld behandling og bliver informeret om dine rettigheder og pligter.
https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=860c6d86-1479-4ef9-af66-83d036217897

Psyke og sind.

Headspace:
Headspace er en organisation, der tilbyder samtaler og rådgivning til unge om psykologiske og
https://headspace.dk

GirlTalk:
Girltalk er en organisation, der tilbyder SMS og chatrådgivning, gruppeforløb og samtaler til piger og kvinder i alderen 12-24 år.
https://www.girltalk.dk

Sinds rådgivning:
Sind er en landsforening, der tilbyder viden og rådgivning om psykiske sygdomme for psykisk sårbare og pårørende.
https://sind.dk/faa-hjaelp/sind-raadgivning

Psykiatrifondens rådgivning:
Rådgivning om diagnoser og psykiske udfordringer
https://psykiatrifonden.dk/hjaelp-raadgivning/raadgivning/telefonraadgivning

Børn og familie.

Mødrehjælpen:
Rådgivning for forældre om samlivs- og familierelaterede problemstillinger. Her kan bookes samtaler med en socialrådgiver eller jurist.
https://moedrehjaelpen.dk/holdepunkt/forside/

Danners rådgivning:
Døgnåben rådgivningslinje for voldsudsatte kvinder, pårørende og fagfolk.
https://danner.dk/aaben-raadgivning

Foreningen far:
Juridisk og socialfaglig rådgivning om samlivs- og familierelaterede problemstillinger, for fædre.
https://foreningenfar.dk/r%C3%A5dgivning

Forældrerådgivningen:
Rådgivning for forældre omkring børns trivsel i skolen.
https://www.foraeldreraadgivningen.dk/artikel/r%C3%A5dgivning

Børns vilkår – Børnetelefonen:
Hjælpelinje til børn.
https://bornetelefonen.dk/

Forældretelefonen:
Sparring og rådgivning til forældre om børns generelle trivsel.
https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/

Ældre sagen:
Du kan ringe til Ældre Sagens rådgivere og få svar på dine sociale, juridiske, økonomiske og andre spørgsmål. Du kan også få rådgivning af demensrådgiveren. Rådgivningen er gratis.

Telefon: 7089 0081
Åbningstider: Mandag, tirsdag, onsdag og fredag kl. 10-14. Torsdag kl. 14-18.
https://www.aeldresagen.dk/om-aeldresagen/find-og-kontakt-os/kontakt-os/raadgivning/raadgivning

LGBT – Asyl:
LGBT Asylum er et socialt netværk. De tilbyder rådgivning til LGBT+ personer, som er flygtninge eller søger asyl i Danmark.
https://lgbtasylum.dk/radgivning/modtag-radgivning/

LGBT – Rådgivningen:
LGBT+ Danmark er en forening. Deres rådgivning er for alle, der har spørgsmål om køn, krop eller seksualitet.
https://lgbt.dk/raadgivning/

Dansk Flygtninge Hjælps (DRC) hjemmesider med omfattende ressoucer.

”Velkommen til Danmark”:
Er over sat til flere sprog
https://velkommentildanmark.dk/ar/

Indgang til DRC Frivillig univers:
https://frivillig.drc.ngo

Omfattende materiale database til brug i det frivillige arbejde:
https://frivillig.drc.ngo/for-dig-der-er-frivillig/inspiration-og-materialer-til-aktiviteter/

Direkte til deres henvisningsguide:
(ikke opdateret)
https://frivillig.drc.ngo/media/gbxjice3/henvisningsguide-for-hverdagsraadgivere.pdf

Online kuser og hjælpesider til at begå sig digitalt

Overordnet forklaring på disse hjælpesider:
Disse danske hjemmesider har til formål at støtte borgere i den digitale verden gennem gratis IT-kurser, vejledning om digitale løsninger, support til MitID, digital sikkerhedsoplæring og hjælp til IT-frivillige.

Centrale temaer:
Siderne fokuserer på digital inklusion, brugervenlig teknologiundervisning, sikker online adfærd, flersproget vejledning og praktisk support til borgere.

Vigtigste ressourcer:
Platformene som ekurser.nu, digst.dk, mitid.dk og sikkerdigital.dk tilbyder henholdsvis korte videokurser, officiel digital vejledning, MitID support og cybersikkerhedsoplysninger.
Samlet set udgør disse sider et vigtigt økosystem for digital dannelse og støtte i det danske samfund, der hjælper borgere med at navigere trygt i den digitale verden.

https://www.ekurser.nu/it-frivillig/1

https://www.ekurser.nu

https://digst.dk/digital-inklusion/it-frivillig/

https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/

Hjælpe andre:

https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/hjaelp-andre/

https://demo.borger.dk/#

Forskellige animationsfilm på flere sprog
https://digst.dk/digital-inklusion/undervisning-og-vejledning/animationsfilm/#:~:text=Filmene%20findes%20også%20på%20andre,er%20tolket%20til%20dansk%20tegnsprog.

Tips og tricks …… opslag til IT-frivillige:
https://digst.dk/media/kozbqz3q/tips-tricks-og-gode-raad-til-dig-som-er-it-frivillig_24042024.pdf

 https://www.sikkerdigital.dk/borger

Hvorfor har vi lavet denne side. Mere om digital inklusion. Download artikel.

Her kommer der forskellige artikler og links til redskaber, der kan styrke den digitale inklussion:
Bl.a.:

– Hvorfor har vi lavet denne side.
– Mere om udfordringen i den digitale inklusion.
– Hvordan håndterer man GDPR reglerne.
– Brug af søgemaskiner
– Hvordan bruger vi AI i det frivillige arbejde.
– Tekniske forklaringer til forskellige værktøjer.

Forklaring til Google
https://workspace.google.com/intl/da/gmail/#

Feedback er velkommen:

Den store mængde af information som er indholdt i denne side, er udtryk for den digitale inklusions kompleksitet. Man er velkommen til at komme med kommentarer til siden, sende rettelser, komme med nye vigtige digitale løsninger, som vi har gemt.

Husk at løse det lille regnestykke – så kan vi se, at du ikke er en internet-trold.

Kommentarer og feedback til denne prototype kan sendes her.

2 + 6 =